Vzdelávanie hendikepovaných detí realizujú v meste už vyše 60 rokov

16.05.2011 Vranov nad Topľou

Vranov nad Topľou 16. mája (TASR) - Vzdelávanie hendikepovaných detí vo Vranove nad Topľou má už viac ako 60-ročnú tradíciu. V týchto dňoch si ju slávnosťou aj za účasti bývalých pedagógov pripomenula vranovská Spojená škola internátna (SŠI).
\"Prvou zriaďovacou listinou našej školy je listina s dátumom 4. august 1950. Škola mala prvých 13 rokov jednu triedu s počtom 12 až 14 žiakov,\" uviedla na margo histórie SŠI jej riaditeľka Renáta Kopčeková. Ako dodala, v uplynulých desaťročiach sídlila na viacerých vranovských adresách a vyučovací proces prebiehal spočiatku iba v popoludňajších hodinách. Do objektu, kde vzdelávajú deti s mentálnym postihnutím v súčasnosti, sa školské zariadenie presťahovalo v roku 1976. O 12 rokov neskôr k nemu pribudovali školský internát. V SŠI pracuje momentálne 52 ľudí a navštevuje ju 192 žiakov.
Školské zariadenie navštívilo počas slávnosti na sklonku minulého týždňa aj viacero bývalých pedagógov. \"Učila som tu od roku 1968. Kedysi nás tu pracovalo menej ako teraz, škola sa však postupne rozrástla. Keďže bola v tých časoch veľmi chudobne vybavená, som prekvapená, aké možnosti tu majú deti dnes,\" poznamenala Anna Kozáková, ktorú zamestnávala škola 15 rokov, až kým neodišla do dôchodku.
Súčasťou školskej slávnosti boli aj tanečné a spevácke vystúpenia žiakov SŠI. Školské zariadenie realizuje v tomto období projekt podporený prostriedkami Európskej únie, ktorý je okrem iného zameraný na formy inovatívneho vzdelávania. Prvky dramatickej výchovy či zážitkového vyučovania využili pedagógovia aj pri nácviku kultúrneho programu so svojimi zverencami. Podľa Kopčekovej slov sú takéto formy vzdelávania pre hendikepované deti veľmi prospešné a škola ich plánuje do budúcna postupne začleňovať do svojich časovo tematických plánov.
\"Dramatickú výchovu a zážitkové učenie, ktoré so sebou súvisia, sme si vybrali práve kvôli tomu, že máme väčšinu detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, pre ktorých je osvojovanie učiva veľmi náročné práve kvôli bezpodnetnému prostrediu, v ktorom vyrastajú,\" vysvetlila riaditeľka SŠI. Ako dodala, inovatívne formy vzdelávania im zlepšujú slovnú zásobu či sociálny kontakt medzi sebou a osvojovanie učiva je následne jednoduchšie.
 

Vyberte región